Cifra Octanica
Cifra octanica a carburantului indica cat de tare trebuie comprimat
acesta pentru a se aprinde.Daca carburantul se aprinde datorita
comprimarii si nu datorita scanteii produsa de bujie motorul se
strica.Benzina regulara,cu cifra octanica 87 suporta cea mai mica
rata de compresie.Raportul de compresie al motorului unei masini
determina cifra octanica pe care trebuie sa o aiba carburantul.O
modalitate de a mari forta de tractiune(caii putere) a unei masini
este de a-i mari raportul de compresie al motorului.Astfel un motor
cu un raport de compresie mai mare are oi putere mai mare decat
un motor de aceeasi capacitate dar cu un raport de compresie mai
mic.Cu toate ca motoarele cu raport de compresie mai mare au avantajul
unei puteri mai mari ele folosesc un carburant cu cifra octanica
mai mare,deci mai scump.
Numele de cifra octanica vine de la descompunerea titeiului
care este o hidrocarbura in mai multi carburanti.
Cu siguranta ati auzit de metan,propan si butan.Toate
cele 3 sunt hidrocarburi.Metanul are in compozitie un atom de carbon,propanul
3 atomi de carbon legati impreuna,iar butanul are 4 atomi.Pentanul
are 5 atomi de carbon legati impreuna,hexanul 6,heptanul 7,iar octanul
8.S-a descoperit ca heptanul nu suporta o compresie prea mare.E
de ajuns sa-l comprimi un pic si se aprinde.Octanul suporta compresia
foarte bine.Benzina cu cifra octanica 87 contine 87% octan si 13%
heptan.
In timpul primului razboi mondial s-a descoperit o
substanta care amestecata cu carburant avand cifra octanica mai
mica dadea aceleasi performante cu carburantii cu cifre octanice
mai mari.Aceasta substanta se numeste tetraetil de plumb,de unde
si numele de benzina cu plumb.Din pacate acest carburant are efecte
daunatoare asupra mediului inconjurator.Dupa ce utilizarea plumbului
la prelucrarea combustibililor a fost interzisa benzina s-a scumpit
deoarece rafinariile nu mai aveau voie sa obtina benzina superioara
folosind tetraetil de plumb.In ziua de azi benzina cu plumb e folosita,
dar doar cu catalizator.Utilizarea acesteia fara catalizator e folosita
doar la kerosen,un carburant pentru avioane.
|